Как да направим посещението в музея интересно за детето

Share

Всеки е виждал в музей или галерия скучаещи деца, заведени там от родителите или учителите си „по задължение“. Тук не става дума за посещения на места, ателиета или експозиции, специално подготвени за детската аудитория – каквито все по-често се организират от повечето вървящи в крак с времето музеи. Говорим за случаите, когато, в порив на просветителски или патриотичен ентусиазъм, в ден на отворени врати,  защото са чули, че има нещо сензационно или просто защото смятат, че така трябва, родителите грабват малчуганите и ги стоварват в някой музей, където мъниците по правило изобщо не показват очаквания ентусиазъм.

 

Как да направим така, че първото и следващите посещения в музей или художествена галерия да станат за детето едно приятно преживяване, което то да иска да повтори отново и отново?

Първото и най-важно условие детето да подходи с интерес към начинанието е, разбира се, както във всичко останало, личният пример вие самите. Ако вие самите – родители или учители, сте подготвени за това, което предстои и проявявате към него реално любопитство, това веднага ще се отрази върху отношението на детето. Ръководите ли се само от правилото, че „така трябва“, провалът на мисията е почти стопроцентово сигурен.

На второ място, детето трябва да бъде подготвено за това, което предстои. Ако то за пръв път отива в музей, нека дните преди това чуе думата „музей“ няколко пъти, нека чуе за различната от другите голяма къща, където се пазят съкровища, картини, скулптури и други „много интересни неща, които никъде другаде не могат да се видят“.  При влизане в музея обясненията трябва да продължат: ето го музея еди-кой си, сега влизаме в него, това е фоайето, тук си купуваме билети, а ето сега ще влезем в зала еди-коя си и т. н. Важното е детето да почувства мястото като дом, в който може да влезе и да се запознае с обитателите му.

Трето, през цялото време на посещението диалогът не трябва да прекъсва. При повечето случаи на родителите ще им е интересно едно, а на детето съвсем друго, обикновено абсолютно неочаквано. Например, пожарогасителят в ъгъла или въженцата, с които е преграден достъпът до някои експонати.

Тук идва най-трудното – да накараш малко дете да не пипа изложените предмети. Затова много музеи преминават към интерактивно съдържание, но тъй или иначе, винаги ще има експонати, които е забранено да бъдат докосвани. Тактилните усещания са много важни за сближаването на децата с околната среда, затова не трябва да бъдат лишавани от тях. В такива случаи най-добре е да насочите вниманието на детето и към местата в помещенията, които не е забранено да докосваш. Тъкмо повод да се обсъди от какво са направени тези любопитни неща, да се обсъди защо нещо може да се пипа, а друго не.

 

Как да се подготвим, ако самите ние не сме редовни посетители на музеи?

Няма нищо по-лесно – вече всички музеи имат сайтове, от които може да се почерпи достатъчно информация и за сградата, и за експонатите.

  • Изберете няколко неща, които смятате, че биха били по-интересни за детето, научете предварително повече за тях и помислете как да му ги представите. Избягвайте наставническия тон и не се страхувайте да признаете, ако нещо не ви е ясно.
  • Спрете се на експонати, които не са много далече един от друг, за да не губите време в обикаляне.
  • Не удължавайте посещението повече от 40-45 минути. Дори и най-интересното занимание не може да задържи детското внимание за повече време.
  • Ако все пак не успеете да привлечете интереса на детето към вашия избор, опитайте вие да го следвате и да обсъждате нещата, към които то се насочи.
  • Дори и нито един експонат да не привлече детското внимание, няма значение, че планът не е изпълнен. Това може да стане и друг път, сега задачата е детето да научи що е това музей и да остане удовлетворено от екскурзията.
  • В много музеи има детски кътове. Не отказвайте на детето да поиграе в тях и задължително участвайте в заниманието.

 

Как да научим детето да изпитва удоволствие от съприкосновението с изкуството и историята?

Вече сте преминали от ниво „начинаещи“ в ниво „редовни посетители“. Детето вече знае в коя зала какво има и започва да се спира за малко по-дълго пред някои експонати.

Тук е моментът, в който изкуствоведи и педагози използват така наречения „сократовски метод“ – методът на въпросите и отговорите.

Попитайте детето какво разглежда. Най-вероятно отговорът ще бъде неочакван и то няма да назове цялостния експонат, а ще посочи някой детайл от него. Децата винаги виждат най-напред онова, което е на височината на погледа им и разглеждат нещата от детайла към цялото. Тук е моментът, в който възрастният може да търкулне кълбенцето на диалога и да насочи вниманието на детето от малкото към голямото. Например, вниманието на детето е погълнато от кученцето в долния десен край на картината или блестящото камъче в украсата на старинна кутия.

Какво прави кученцето – радостно ли е, тъжно ли е, лае ли или мълчи, стои на място или бяга? А чие ли е това кученце? Стопанинът му на картината ли е? А какви хора още има на картината? Ами това камъче как ли се е озовало върху кутията? Кой прави такива кутийки? А чия ли е била? Как ли е изглеждал нейният притежател?

 

 

Мярка във всичко

Важно правило е да оставяме на децата достатъчно време и пространство за възприемане на експонатите. Не е нужно да ги „тъпчем“ със знания и да търчим по залите в стремежа си да обхванем всичко изложено. Така се стига само до умора и загуба на интерес. Понякога е достатъчно да видим една-единствена картина или предмет, за да получим по-добър образователен ефект или естетическо преживяване, отколкото от обикалянето на десетки музеи.

Според специалистите, ако искате да задържите и развиете интереса на детето към музеите, не трябва да го водите на такива места по-често от веднъж месечно. Тук не става дума за участие в кръжоци, ателиета, ваканции, каквито често организират в музеите, а за най-обикновени посещения с родителите. Целта е постигната, ако детето не възприема музея като работа и задължение, а като място за приказност, научаване на интересни неща и вдъхновение.

Коментари

Leave A Comment

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!